Inrijverbod in Baarle om doorgaand vrachtverkeer te weren

07 oktober 2021
Foto onthulling

Het inrijverbod voor doorgaand vrachtverkeer is een feit! Op donderdag 7 oktober onthulden wethouder Hans van Tilborg van gemeente Baarle-Nassau en schepen Philip Loots van gemeente Baarle-Hertog respectievelijk het Nederlandse en het Belgische verbodsbord op de rotonde Alphenseweg aan de randweg. Hiermee willen de gemeenten overlast van vrachtverkeer in de kern van Baarle tegengaan om zo de leefbaarheid te vergroten.

Op negentien plaatsen in Baarle is het inrijverbod nu zichtbaar met een Belgisch bord, een Nederlandse variant, of met beide borden. Deze borden maken duidelijk dat doorgaand vrachtverkeer niet meer mogelijk is, tenzij het bestemmingsverkeer of plaatselijk vrachtverkeer is. Deze chauffeurs moeten wel aan kunnen tonen dat zij in het centrum moeten zijn, bijvoorbeeld met een vrachtbrief of leveringsbon. Kunnen zij dit niet aantonen, dan riskeren zij een boete. Landbouwvoertuigen, bussen en bestelwagens van minder dan 3,5 ton mogen nog wel door het centrum.

Bereikbaarheid industriezones Visweg en Wiekenweg

Vrachtverkeer met bestemming in het industriegebied Visweg en de ambachtelijke zone Wiekenweg blijft mogelijk, ondanks het inrijverbod voor vrachtverkeer in het centrum. Het industriegebied Visweg ligt buiten het gebied waar het inrijverbod geldt en is bereikbaar via de rotonde Nijhoven. De ambachtelijke zone Wiekenweg ligt binnen het gebied, maar de gemeenten adviseren de ondernemers om hun leveranciers en afnemers te laten rijden via de rotonde Turnhoutseweg op de randweg.

Verouderde navigatiesystemen

Met deze maatregel hopen de gemeenten meer te bereiken dan met de in december 2019 geplaatste adviesborden voor elke rotonde, die al wel voor vermindering zorgden. Hans van Tilborg, wethouder in Baarle-Nassau: "Hoewel de randweg vaak de snelste route is, merken we dat chauffeurs nog steeds door de dorpskern rijden. Ze rijden blindelings op hun verouderde navigatiesysteem. Een inrijverbod zal dit probleem definitief op moeten lossen.”