Pas op voor helpdeskfraude!

14 juli 2020

Zelf niet gebeld naar een helpdesk? Maar u wordt wel gebeld door een helpdesk? Hang direct op! U heeft te maken met helpdeskfraude.

Wat is helpdeskfraude?

Bij helpdeskfraude belt een ‘helpdeskmedewerker’ met de mededeling dat er een probleem met uw computer is. De oplichter dringt aan op het nemen van maatregelen om problemen op uw computer te verhelpen. Voor die ‘hulp’ betaalt u uiteindelijk hoge bedragen aan de oplichter.

Zo voorkomt u helpdeskfraude

  • Engelstalige helpdeskmedewerker? Hang direct op!
  • Geef nooit toestemming om uw computer over te laten nemen en installeer geen programma’s op verzoek van de beller.
  • Maak geen geld over op verzoek van de ‘helpdeskmedewerker’.
  • Bel direct uw bank en doe aangifte of melding bij de politie.
  • Waarschuw uw familie, vrienden en kennissen over deze oplichtingsvorm.

Wilt u meer informatie?

Neem dan een kijkje op: www.politie.nl/phishing.