Ga naar de inhoud
Ga naar het zoeken

Identiteitskaart

Een identiteitskaart aanvragen kan op afspraak. De identiteitskaart ligt 5 werkdagen na aanvraag voor u klaar bij de receptie van het gemeentehuis of u kunt het thuis laten bezorgen. U betaalt de kosten bij de aanvraag. Iedereen moet het identiteitsbewijs zelf aanvragen én afhalen. Dit geldt ook voor kinderen jonger dan 12 jaar.

Een identiteitskaart ophalen of aanvragen kan op afspraak

Kosten

Kosten identiteitskaart

Product

Prijs

Identiteitskaart 18 jaar en ouder (10 jaar geldig)

€ 51,05

Identiteitskaart tot en met 17 jaar (5 jaar geldig)

€ 29,05

Extra kosten voor een spoedaanvraag

€ 47,55

Extra kosten bij verlies of diefstal

€ 0,00

Thuisbezorging identiteitskaart

€ 10,00

Meenemen

  • al uw oude reisdocumenten: paspoorten en/of identiteitskaarten, geldig of niet geldig. Heeft u geen oud reisdocument meer, neem dan een ander geldig identiteitsbewijs (met foto en handtekening) mee
  • één pasfoto in kleur. Let op de eisen
  • contant geld of een pinpas om de identiteitskaart te betalen.

Voor kinderen jonger dan 12 jaar neemt u daarnaast mee:

Kan of wil één van de ouders geen toestemming geven? U kunt vervangende toestemming vragen bij de Rechtbank in Breda.

  • Als ouders of gezaghebbenden een identiteitskaart aanvragen én ophalen voor hun kind, MOET het kind daarbij aanwezig zijn.

Spoedaanvraag

U kunt een spoedaanvraag doen om uw nieuwe identiteitskaart sneller te krijgen. Een spoedaanvraag moet u voor 12.30 uur op het gemeentehuis indienen. Bij een normale levering door de producent kunt u de volgende werkdag uw reisdocument vanaf 10.00 uur ophalen. Voor een spoedaanvraag betaalt u extra kosten. Vertrekt u vandaag al? Ga dan naar de Koninklijke Marechaussee voor een nooddocument.

Thuisbezorging identiteitskaart

U kunt uw identiteitskaart ook laten bezorgen in plaats van dat u het zelf komt ophalen. Bezorgen kan in heel Nederland, behalve op de Waddeneilanden. Alle Nederlandse reisdocumenten/rijbewijzen die in onze gemeente zijn aangevraagd, kunnen worden bezorgd op elk gewenst adres. U hoeft dan niet meer naar het gemeentehuis te komen om uw identiteitskaart op te halen.

Wat moet u weten

Tijdens de aanvraag van de identiteitskaart geeft u aan, dat u het thuisbezorgd wilt krijgen (tegen bezorgkosten). U betaalt de bezorgkosten tijdens de aanvraag.

Kosten

  • Voor 1 document betaalt u € 10,00.
  • Voor meerdere documenten betaalt u € 15,00.

De bezorging

AMP-Groep bezorgt voor de gemeente Baarle-Nassau de identiteitskaarten.

  • Is uw identiteitskaart klaar voor bezorging? Dan krijgt u van AMP-Groep bericht om een afspraak te maken. Via de beveiligde website www.mijnafspraak.nl maakt u een afspraak. U kiest hier de gewenste tijd en het adres. U kunt hier ook de afspraak wijzigen, als dat nodig is. En u ziet welke bezorger uw identiteitskaart komt brengen. U kunt een dag vóór de bezorging tot uiterlijk 22.00 uur ’s avonds de afspraak wijzigen.
  • De gemeente levert uw identiteitskaart verzegeld aan bij AMP-Groep.
  • De bezorger controleert uw identiteit bij de bezorging. Dit gebeurt door de verzegelde envelop met uw identiteitskaart in uw aanwezigheid te openen. Uw identiteit wordt vastgesteld en u tekent voor ontvangst.

Bij het afleveren van identiteitskaarten voor meerdere gezinsleden of huisgenoten, moeten al die gezinsleden of huisgenoten op het moment van bezorging aanwezig zijn. Dit geldt ook voor kinderen. De identiteiten worden vastgesteld en iedereen tekent voor ontvangst. Tot 12 jaar tekent alleen één van de ouders of verzorgers. Kinderen vanaf 12 jaar tekenen mee voor ontvangst.

Thuisbezorging niet mogelijk

Thuisbezorging is niet mogelijk als:

  • u uw identiteitskaart snel nodig heeft en een spoedaanvraag doet;
  • uw identiteitskaart een geldig visum bevat, dat u nog wilt gebruiken;
  • u uw identiteitskaart op één van de Waddeneilanden wilt laten bezorgen.

In deze gevallen haalt u uw identiteitskaart af aan het gemeenteloket waar u de aanvraag heeft gedaan.

Identiteitskaart kwijt of gestolen

Bij verlies of diefstal van uw identiteitskaart ondertekent u een vermissingsverklaring bij de gemeente. De normale levertijd van 5 werkdagen kunnen we niet altijd garanderen. Bij verlies of diefstal in Nederland is aangifte doen bij de politie niet nodig. Is uw document in het buitenland verdwenen dan moet u voor uw reisverzekering bij de politie in het buitenland aangifte doen.

Reizen met kinderen

Sommige landen buiten het Schengengebied eisen een bewijs dat de meereizende volwassene de ouder is of het gezag heeft. Als het kind met iemand anders meereist, moet de ouder of degene die het gezag heeft, hiervoor toestemming geven. Omdat het kind vaak een andere achternaam heeft dan de meereizende volwassene, kan dit problemen geven bij de douane. Voor de toestemming kunt u op de website van de Koninklijke Marechaussee de brief vinden en daar wordt ook aangegeven welke documenten u nodig heeft.