Identiteitskaart

Een identiteitskaart aanvragen? Wij adviseren u eenvoudig een afspraak te maken. De identiteitskaart ligt 5 werkdagen na aanvraag voor u klaar bij de receptie van het gemeentehuis of u kunt het thuis laten bezorgen. U betaalt de kosten bij de aanvraag. Iedereen moet het identiteitsbewijs zelf aanvragen én afhalen. Dit geldt ook voor kinderen jonger dan 12 jaar.

Maak bij voorkeur een afspraak voor het aanvragen van uw identiteitskaart.

Kosten 2022

Kosten identiteitskaart
ProductPrijs
Identiteitskaart 18 jaar en ouder (10 jaar geldig)€ 68,53
Identiteitskaart tot en met 17 jaar (5 jaar geldig)€ 36,98
Extra kosten voor een spoedaanvraag€ 51,62
Extra kosten bij verlies of diefstal€ 0,00
Thuisbezorgen identiteitskaart€ 16,28

Meenemen

​​​​​​​Neem het volgende mee naar de afspraak:

  • Al uw reisdocumenten, zoals paspoorten en identiteitskaarten. Ook als deze niet meer geldig zijn.
  • Een kleurenpasfoto van maximaal 6 maanden oud. Let op dat de pasfoto voldoet aan de pasfoto-eisen.
  • Contant geld of een pinpas om de ID-kaart te betalen.

Voor aanvragen voor kinderen jonger dan 12 jaar neemt u ook nog mee:

  • Een ingevuld formulier 'Toestemming reisdocument minderjarige' . Dit kan ook online. Hiervoor heeft u DigiD nodig. Een ingevuld toestemmingsformulier is drie maanden geldig. Zorg dus dat u binnen drie maanden de identiteitskaart aanvraagt.
  • Een identiteitsbewijs van beide ouders of van degene die het gezag over het kind heeft. Heeft u het toestemmingsformulier via DigiD ingevuld? Dan hoeft dit niet. Kan of wil één van de ouders geen toestemming geven? U kunt vervangende toestemming vragen bij de Rechtbank in Breda.
  • Als ouders of gezaghebbenden een ID-kaart aanvragen voor hun kind, dan moet het kind daarbij aanwezig zijn.

Spoedaanvraag

U kunt een spoedaanvraag doen om uw nieuwe identiteitskaart sneller te krijgen. Een identiteitskaart die u in Baarle-Nassau op maandag aanvraagt voor 12.00 uur, kunt u – bij normale levering door de producent – de woensdag erna ophalen.

Als u op woensdagmorgen vóór 12.00 uur een spoedaanvraag doet in Baarle-Nassau kunt u de identiteitskaart op donderdag ophalen.

Op woensdagavond en alle andere werkdagen kunt u ook een spoedaanvraag doen bij het gemeentehuis in Rijen. Daar kunt u de identiteitskaart, bij normale levering door de producent, de volgende werkdag na 10.00 uur dan ophalen.

Voor een spoedaanvraag betaalt u extra. Maak voor de aanvraag telefonisch een afspraak via 14 013.

Thuisbezorging identiteitskaart

U kunt uw identiteitskaart ook laten bezorgen in plaats van dat u het zelf komt ophalen. Bezorgen kan in heel Nederland, behalve op de Waddeneilanden. Alle Nederlandse reisdocumenten/rijbewijzen die in onze gemeente zijn aangevraagd, kunnen worden bezorgd op elk gewenst adres. U hoeft dan niet meer naar het gemeentehuis te komen om uw identiteitskaart op te halen.

Wat moet u weten

Tijdens de aanvraag van de identiteitskaart geeft u aan, dat u het thuisbezorgd wilt krijgen (tegen bezorgkosten). U betaalt de bezorgkosten tijdens de aanvraag.

Kosten

De kosten van het thuis laten bezorgen van een identiteitskaart ziet u hierboven.

De bezorging

AMP-Groep bezorgt voor de gemeente Baarle-Nassau de identiteitskaarten.

  • Is uw identiteitskaart klaar voor bezorging? Dan krijgt u van AMP-Groep bericht om een afspraak te maken. Via de beveiligde website www.mijnafspraak.nl maakt u een afspraak. U kiest hier de gewenste tijd en het adres. U kunt hier ook de afspraak wijzigen, als dat nodig is. En u ziet welke bezorger uw identiteitskaart komt brengen. U kunt een dag vóór de bezorging tot uiterlijk 22.00 uur ’s avonds de afspraak wijzigen.
  • De gemeente levert uw identiteitskaart verzegeld aan bij AMP-Groep.
  • De bezorger controleert uw identiteit bij de bezorging. Dit gebeurt door de verzegelde envelop met uw identiteitskaart in uw aanwezigheid te openen. Uw identiteit wordt vastgesteld en u tekent voor ontvangst.

Bij het afleveren van identiteitskaarten voor meerdere gezinsleden of huisgenoten, moeten al die gezinsleden of huisgenoten op het moment van bezorging aanwezig zijn. Dit geldt ook voor kinderen. De identiteiten worden vastgesteld en iedereen tekent voor ontvangst. Tot 12 jaar tekent alleen één van de ouders of verzorgers. Kinderen vanaf 12 jaar tekenen mee voor ontvangst.

Thuisbezorging niet mogelijk

Thuisbezorging is niet mogelijk als:

  • u uw identiteitskaart snel nodig heeft en een spoedaanvraag doet;
  • uw identiteitskaart een geldig visum bevat, dat u nog wilt gebruiken;
  • u uw identiteitskaart op één van de Waddeneilanden wilt laten bezorgen.

In deze gevallen haalt u uw identiteitskaart af aan het gemeenteloket waar u de aanvraag heeft gedaan.

Identiteitskaart kwijt of gestolen

Bij verlies of diefstal van uw identiteitskaart ondertekent u een vermissingsverklaring bij de gemeente. U kunt dit ook online regelen met uw DigiD. De normale levertijd van vijf werkdagen kunnen we niet altijd garanderen. Bij verlies of diefstal in Nederland is aangifte doen bij de politie niet nodig. Is uw document in het buitenland verdwenen dan moet u voor uw reisverzekering bij de politie in het buitenland aangifte doen.

Reizen met kinderen

Sommige landen buiten het Schengengebied eisen een bewijs dat de meereizende volwassene de ouder is of het gezag heeft. Als het kind met iemand anders meereist, moet de ouder of degene die het gezag heeft, hiervoor toestemming geven. Omdat het kind vaak een andere achternaam heeft dan de meereizende volwassene, kan dit problemen geven bij de douane. Voor de toestemming kunt u op de website van de Koninklijke Marechaussee de brief vinden en daar wordt ook aangegeven welke documenten u nodig heeft.