Bijzondere Bijstand

Bijzondere bijstand is voor noodzakelijke kosten die u zelf niet kunt betalen. Welke kosten we vergoeden hangt af van uw situatie. Maatwerk dus.

Aanvragen

U kunt bijzondere bijstand aanvragen  met het formulier aanvraag bijzondere bijstand. Het ingevulde en ondertekende aanvraagformulier kunt u afgeven op het gemeentehuis in Baarle-Nassau of opsturen naar de gemeente Baarle-Nassau, afdeling Sociale Zaken, Postbus 105, 5110 AC Baarle-Nassau. Let op dat u alle gevraagde bijlagen meestuurt.

U moet bijzondere bijstand aanvragen voordat u de kosten maakt. U moet dan een prijsopgave of offerte laten zien.

Indien uw aanvraag bijzondere bijstand goed gekeurd wordt, dient u een kopie van de originele bonnetjes samen met het ‘Bonnetjes formulier Sociaal Domein ’ op te sturen naar de gemeente. Dit kunt u het beste digitaal doen door de stukken in te scannen en ze via sociaaldomein@abg.nl te mailen. Dan kan het snel verwerkt en betaald worden.

Afhandeling

De gemeente beslist binnen 8 weken na ontvangst van alle stukken of u bijzondere bijstand krijgt. Heeft u een brief gekregen waarin staat dat u bijzondere bijstand krijgt, dan wordt het bedrag zo spoedig mogelijk naar uw rekening overgemaakt.

Heeft u hulp nodig bij het invullen van een formulier?

In het Budgetcafé kunt u gratis terecht met vragen over administratie, formulieren of geldzaken. Aan de hand van uw vraag of probleem, krijgt u tips en adviezen waarmee u zelf aan de slag kunt. Een team van professionals en vrijwilligers staat voor u klaar. Als inwoner van een ABG-gemeente (Alphen-Chaam, Baarle-Nassau, Gilze en Rijen) mag u bij alle Budgetcafés in de regio binnenlopen. Zo kunt u kiezen welke tijd en locatie het beste uitkomt. Kijk voor de openingstijden op www.baarle-nassau.nl/hulpbijschulden.

Voorbeelden van bijzondere bijstand

De gemeente kent onder andere de volgende mogelijkheid voor bijzondere bijstand voor kosten voor:

  • Zwemlessen voor volwassenen;
  • Een fiets of computer;
  • Medische kosten, bijvoorbeeld de eigen bijdrage van de zorgverzekeraar, de eigen bijdrage CAK, tandarts, brillen, lenzen, gehoorapparaten, fysiotherapie en beweegzorg, orthopedisch schoeisel, dieetkosten, rollator en geneesmiddelen die zijn voorgeschreven door een arts.

Heeft u nog vragen?

Voor vragen kunt u terecht bij uw contactpersoon. Deze kunt u rechtstreeks mailen of bellen. Heeft u geen naam, dan neemt u contact op met de gemeente Baarle-Nassau, via 14 013 / +31 (0)13 - 507 5200 of via info@baarle-nassau.nl. We helpen u graag verder.