Ongewenst verhuurgedrag melden

Verhuurders en verhuurbemiddelaars moeten goed verhuren en zich netjes gedragen. Als zij dat niet doen, kunt u dit melden. Het maakt daarbij niet uit voor hoe lang u huurt, of dat u arbeidsmigrant bent, of nog een woning zoekt.

Wat kunt u melden

Woon-discriminatie

Een verhuurder mag een huurder niet kiezen op basis van nationaliteit, godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, handicap, seksuele gerichtheid of op welke grond dan ook.

Intimidatie

Verhuurders en verhuurbemiddelaars mogen niet intimideren.
Bijvoorbeeld dreigen met opzeggen van het huurcontract.
Of dreigen dat u geen elektriciteit meer krijgt.

3 maanden borg of meer

Per 1 juli 2023 mogen verhuurders maximaal 2 maanden borg vragen.
Is het contract voor 1 juli 2023 afgesloten, dan mocht de verhuurder wel 3 maanden borg vragen.

Geen huurovereenkomst op papier

Een huurcontract moet altijd op papier staan.
Op het contract moet een handtekening staan van u en de verhuurder.

Te hoge servicekosten

De servicekosten moeten eerlijk zijn.
Verhuurders en verhuurbemiddelaars moeten ieder jaar een afrekening van de servicekosten sturen.

Geen informatie over rechten en plichten als huurder

Rechten en plichten over huren moeten altijd op papier staan.

Extra regels bij arbeidsmigrant

  • Het huurcontract mag niet aan een arbeidscontract vastzitten.
  • Rechten en plichten moeten in een taal geschreven zijn die de arbeidsmigrant begrijpt.

Melden

U kunt een melding maken via:

U hoeft uw naam of contactgegevens niet te vermelden bij een melding. U kunt de melding dus anoniem doen. We kunnen u dan niet op de hoogte houden van uw melding.

Als u wel op de hoogte gehouden wilt worden van uw melding moet u een e-mailadres of telefoonnummer meesturen.

Hoelang duurt het

Als u uw gegevens meegestuurd hebt krijgt u binnen 5 werkdagen een reactie.

Misschien bellen we u, als we meer uitleg van u nodig hebben.
Als de verhuurder niet netjes verhuurt en zich niet netjes gedraagt, dan gaan we daar iets aan doen. We proberen klachten binnen 4 weken op te lossen. Het kan ook zo zijn dat we u doorverwijzen naar een andere organisatie die u verder helpt.

Contact

Hebt u nog vragen, neem dan contact op met ons klantcontactcentrum via 14 013.