- Home
- Verhuizen en (ver)bouwen
- Ongewenst verhuurgedrag melden
Ongewenst verhuurgedrag melden
Wat kunt u melden
Woon-discriminatie
Een verhuurder mag een huurder niet kiezen op basis van nationaliteit, godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, handicap, seksuele gerichtheid of op welke grond dan ook.
Intimidatie
Verhuurders en verhuurbemiddelaars mogen niet intimideren.
Bijvoorbeeld dreigen met opzeggen van het huurcontract.
Of dreigen dat u geen elektriciteit meer krijgt.
3 maanden borg of meer
Per 1 juli 2023 mogen verhuurders maximaal 2 maanden borg vragen.
Is het contract voor 1 juli 2023 afgesloten, dan mocht de verhuurder wel 3 maanden borg vragen.
Geen huurovereenkomst op papier
Een huurcontract moet altijd op papier staan.
Op het contract moet een handtekening staan van u en de verhuurder.
Te hoge servicekosten
De servicekosten moeten eerlijk zijn.
Verhuurders en verhuurbemiddelaars moeten ieder jaar een afrekening van de servicekosten sturen.
Geen informatie over rechten en plichten als huurder
Rechten en plichten over huren moeten altijd op papier staan.
Extra regels bij arbeidsmigrant
- Het huurcontract mag niet aan een arbeidscontract vastzitten.
- Rechten en plichten moeten in een taal geschreven zijn die de arbeidsmigrant begrijpt.
Melden
U kunt een melding maken via:
- info@baarle-nassau.nl
- 14 013
U hoeft uw naam of contactgegevens niet te vermelden bij een melding. U kunt de melding dus anoniem doen. We kunnen u dan niet op de hoogte houden van uw melding.
Als u wel op de hoogte gehouden wilt worden van uw melding moet u een e-mailadres of telefoonnummer meesturen.
Hoelang duurt het
Als u uw gegevens meegestuurd hebt krijgt u binnen 5 werkdagen een reactie.
Misschien bellen we u, als we meer uitleg van u nodig hebben.
Als de verhuurder niet netjes verhuurt en zich niet netjes gedraagt, dan gaan we daar iets aan doen. We proberen klachten binnen 4 weken op te lossen. Het kan ook zo zijn dat we u doorverwijzen naar een andere organisatie die u verder helpt.
Contact
Hebt u nog vragen, neem dan contact op met ons klantcontactcentrum via 14 013.
De ABG-organisatie werkt voor de gemeenten Alphen-Chaam, Baarle-Nassau en Gilze en Rijen