Restafval

Wij werken vanaf 1 januari 2022 met diftar. Dat wil zeggen dat u een vast bedrag aan afvalstoffenheffing betaalt én voor het aantal kilo restafval dat wij bij u ophalen. Dit is een afvalsysteem met als basis ‘Goed scheiden loont”. Hoe beter u uw afval scheidt, hoe minder restafval u heeft en hoe minder u betaalt voor het ophalen van dat restafval. Hiervoor zit er een chip in uw restafvalcontainer. De grondstoffen die niet in het restafval terecht komen, gebruiken we opnieuw.

Wat is restafval?

Afval dat je niet gescheiden kunt inleveren, mag bij het restafval. Restafval moet in de grijze container. Gescheiden afval kun je inleveren via een container, pmd-zak, of bij de milieustraat. Dit gescheiden afval bestaat uit herbruikbare grondstoffen. Herbruikbare grondstoffen zijn bijvoorbeeld gft, oud papier en karton, glas, pmd, textiel, kringloopgoederen, hout, elektrische apparaten etc.

Voorbeelden van restafval: asbakresten, vuil en vet papier, vuil textiel, kattenbakkorrels, kauwgom, volle stofzuigerzakken en chipszakken.

Wanneer halen we restafval op?

Het restafval halen we elke twee weken op. Kijk op Mijn Afvalwijzer om te zien op welke dag wij uw restafval ophalen. U typt hiervoor uw postcode en huisnummer in.

Hoe werkt de chip in de container?

De chip in uw container slaat de volgende gegevens op:

  • adres
  • containertype (restafval, gft en papier en karton) en containergrootte
  • unieke code en unieke containernummer
  • gegevens van de laatste 30 ledigingen (datum + gewicht)

Deze gegevens kunnen onmogelijk gewijzigd worden, zodat fraude te allen tijde uitgesloten is.

De afrekening gebeurt op basis van die gegevens. Gft en papier en karton halen we gratis op.

Hoe wegen we de container?

Tijdens de ophaalronde wegen we uw container voor en na het leegmaken van de container. Het verschil in gewicht is de hoeveelheid afval die u meegeeft. Voor afval dat bij het leegmaken in de container achterblijft, betaalt u niet.

Hoe zet u de container aan de straat?

Op de ophaaldag zet u de container vóór 7.00 uur buiten (in de maanden juli en augustus voor 06.30 uur). Zet de container met de wielen en handvat richting de straat.

Container niet (volledig) geleegd of pmd-zakken niet opgehaald?

Dan kunt u dit telefonisch doorgeven aan IOK Afvalbeheer via tel. 0032-14562775 of via e-mail afvalbeheer@iok.be. Meer informatie over het aanvragen of ruilen van containers vindt u op de pagina containers.

Kosten 2022

U betaalt in 2022 naast een vast tarief voor de afvalstoffenheffing, ook voor het aantal kilogram restafval wat we bij u ophalen. Gft, pmd en oud papier en karton halen we gratis op.

 
TarievenPrijs
Eénpersoonshuishouden€ 169,08 per jaar
Meerpersoonshuishouden€ 219,00 per jaar
Kosten restafval€ 0,24 per kilogram 

Heeft u veel medisch afval? Dan kunt u in aanmerking komen voor de ‘Regeling medisch afval’.

Kunt u uw container nog omruilen?

Als na een tijdje blijkt dat u een verkeerde keuze heeft gemaakt, kunt u vanaf mei 2022 eenmalig gratis wisselen van container. Daarna brengen we voor het omruilen € 35,00 in rekening. Een omwisseling van uw container aanvragen kan via IOK Afvalbeheer via telefoonnummer. 0800-9768777 of via e-mail afvalbeheer@iok.be.

U woont in een appartement

Met bewoners van appartementen hebben we maatwerkafspraken gemaakt. Hebt u hier vragen over bel dan met IOK Afvalbeheer via telefoonnummer 0800-9768777 of e-mail afvalbeheer@iok.be.